Friday, November 23, 2012

sakit yg teramat sakit!

sakit yang teramat sakit?! huiyooo.. ape yang sakit sangat tu.. ish3.. hehe.. malam td dapat buat tajuk die je sbb gne fon.. aku pon xtau la knp dgn fon tu.jles sgt kalau aku nak update blog..msti error.. last2 dpt buat tjuk post pon jadi lahh.. ok back to the topic.. apekah sakit yang paling sakit itu..? sakit hati .. sakit mata .. sakit kaki .. sakit kena langgar dgn lori sampah. ohh tidak2.. sakit yg plg sakit yg aku rasai malam td adalah "period pain" mmg pain la wa ckp lu.. slalunye kalau sakit pun juz biase2 je chill je lekks je.. tp enth knp ye kali nie die dtg bw kesakitan yg amat sgt itu skali.. fuhh~ mmg sakit.. permpuan je akan rse bnde2 nie.. lelaki tdak sama skali.. kalau dulu time sekolah aku tgk kawan2 aku ade yg smapai dok mencangkung bawah meja dok menahan sakit.. pehh dasyat gile.. smpai mcm tu skali ke sakit die.. aku xde pon smpai mcm tu.. hehe.. elehh xyah nak blagak sgt la kan.. time sekolah belum lg die nak ngde2 sakit2 skrg nie bile dah hbs sekolah n masuk alam kolej pulak start da.. die mai da.. sikit2 lama hambek kau..! baru kau rasa kesakitan yg kawan2  n org lain rasa.. ape itu senggugut? jap aku search.. hehe.. ok ini die. byk lg sbnrnye tp aku amek skit je.. nie secara scientificnye la ..

Sakit ketika datang haid atau senggugut adalah satu masalah yang biasa dialami oleh banyak wanita dan lazimnya dialami oleh gadis yang baru meningkat remaja. Keadaan ini digelar " primary spasmodic dysmenorrhea" dan tidak semestinya menandakan sesuatu penyakit. Ianya dibahagikan kepada dua bahagianseperti senarai dibawah.

Senggugut jenis Pertama dalam beberapa tahun pertama selepas akil baliq, pusingan haid seseorang gadis masih belum teratur lagi. Haid mungkin akan datang tiga atau empat bulan sekali. Senggugut biasanya mula dirasai 2-3 tahun kemudian.

Rasa sakit sewaktu datang haid ini adalah disebabkan olih kuncupan rahim yang begitu kuat sekali untuk mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur sedikit tisu daripada selaput endometrium . Darah haid ini perlu keluar menerusi saluran pangkal rahim yang biasanya masih sempit dikalangan gadis remaja. Kuncupan rahim yang kuat ini adalah disebabkan olih sejenis hormon yang digelar dengan nama “Prostaglandin”.   



menurut pendapat dari segi Islam mengatakan yang senggugut nie disebabkan cakaran iblis pd rahim wanita..


owhh... 

Sekian~
Assalamualaikum..



No comments:

Post a Comment