Thursday, May 9, 2013

Janji Allah itu Pasti..

Assalamualaikum wbt..
Tiada ungkapan yang lebih indah dapat diluahkan selain puji-pujian kepada Maha Pencipta.
 Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah swt atas kejayaan yang telah dianugerahkan kepada kami hamba-hambaMu ini. 

Seperti yang semua sedia maklum, hari ini adalah tarikh keramat (acehhh.. keramat sgt!) di mana result peperiksaan kami pelajar UiTM keluar. Huhh.. Cuak ..Risau.. gemuruh sume ade.. lebih2 lg untk kami yang semester terakhir nie. Mau xrisau last sem kan.. macam2 dalam fikiran..
"Ya Allah ..macam mane la result aku.. macam kalau ade mane2 subjek yg kantoi.. "
selagi xsampai hari keputusan selagi tu la dok berbolak-balik je rasa hati.
malam tadi mmg xboleh nak tido.. macam xmengantok pulak rasa .
sampailah dah pukul 12 lebih masa tu.. then kawan aku soh g refreshh email.. hahah..kalu kat student portal pkul 9 pgi bru boleh tgk. Aku pun ape lg .. dgn penuh rasa yakin pada Allah dengan doa2 yang telah aku panjatkan kepada-Nya aku pun tawakal je la. Ape pun keputusan akan ku terima dgn hati yang redha.
buka je email ..pappp.. ade email from uitm.. huuu... ok aku buka. scroll ke bawah nmpk LU scroll lg LU lg dan lg LU .. LU.. dan LU.. ALHAMDULILLAH! :') semua LULUS... tu la benda 1st yang aku nak pastikan. Aku xkisah pasal pointer.. But still.. I have my own target for my GPA. nyaris dengan ape yang dah ditargetkan tapi aku tak tercalon sebagai deanlist ye.. harap maklum.. haha.
Its okay.. Im so glad enough with my result. budak kelas aku ade 4 org yg tersenarai sbgai DEKAN.. Tahniah! :)
esok pagi .. bangun dengan hati yang tenang.. buat keje sume masak n so on. then decide utk tgk result dkt student portal pulak.. terpampang luas keputusannye.. hee. malam tu tgk kat phone je so ciput je la kan.
Tgh sibuk2 tgk result tu tgk phone . . "ehh ade 2 miskol" . npe xdgr ek.. tgk2 laa volume low hbs ptt laa..
xlama selepas itu phone bernyanyi lg.. ngeh3.. kupikir mak usu yang kol sbb tgk no mcm no tmpat keje mak usu je.. dgn nada suara nak jwab phone knon2 org tu kite knal .. aku pun jawab laa.. 
"helllllooowww.. " 
tbe2 dgr suara lelaki.. 
"ehh.. mcm penah dgr suara nie..."(dalam hati) 
rupa2nya org yg interview aku hari tu kat MMC.
WAAAAA.... Maluuuunye! 
Rezeki2.. aku dah diterima untuk bekerja.. Alhamdulillah.. 
tak sangka pada hari aku mendapat keputusan utk result sem akhir .. aku dapat pulak tawaran kerja.
:")) 

Allah pernah berfirman:
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu dugaan)?Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu sebelum mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang benar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya akan orang-orang yang berdusta.
[Al-Ankabut: 2-3] 

Adil ke kalau kita la kan bagi je ape yang orang mintak kat kita. Orang nak tu kita bagi orang nak nie kite bagi tapi orang tu sikit pun xtau nak hargai kita. xtau nak rasa bersyukur. mesti kita xsuke kan kalau mcm tu..
hmm.. 
sebab tu la.. Allah uji kita.. Allah nak tgk sejauh mana kita taat pada perintahNya..

"Kadang kala ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan petir. Kita tertanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi."

"Allah takkan mengubah nasib sesuatu kaum.. kalau kaum tu sendiri tak ubah nasib mereka"

Ayuhh kawan2 kita cari redha Allah.. Yakinlah Pada Allah.. Pasti ada ganjaran buat kita nanti.
Inshaa Allah :)


No comments:

Post a Comment