Sunday, June 9, 2013

Pekerjaan pertamaku ! (1st day) :D

Assalamualaikum...

Alhamdulillah.. dah semiggu bekerja. this is my 1st time. 1st employer. 1st job. and the most important is my 1st experience. Bermula dengan pekerjaan yang agak mencabar sebagai seamstress di Mahkota Medical Centre. Apa yang mencabar? haha.. ok.. 1st thing yg agak mencabar bagi aku apabila aku ditwarkan pekerjaan yang aku xtau langsung nak buat.. seamstress aka tukang jahit for sure lah kena tahu menjahit.. but im totally empty.. xtau langsung menjahit (menggunakan mesin). 2nd cabaran apabila hanya aku je sekuntum bunga dan dikelilingi oleh kumbang2. Untuk seorang yg agak pemalu & penyegan + penakut orangnye so Allah saje yg tahu mcm mana perasaan aku. Kalau aku cite kat org mesti org akan tnye masa terima keje tu xtau ke ? emm.. FYI mmg aku dah pun dimaklumkan waktu interview. Actually kje nie husband kawan ummi nak carikan utk ummi punye adik punye kawan yg dah pun bekerja 3 bulan kt 1 tmpat nie tp still xdpt gaji. kononnye nak offer keje nie kat die la.. kbtulan masa hari interview tu ummi tdgr dan ummi pun nak sruh aku try g interview. Almaklumlah baru je tamat pengajian. pagi tu ummi terus call bgtau pasal interview tu n tnye aku nak x.. so aku pun ok la. pkul 3 interview. hari yang sama ok. haha. so rileks je la g interview xde la kate nak cuak ke ape. ade pun sikit laa.. waktu interview tu die pun x expect la yg aku nie level diploma sbb die nak SPM je.. masa tu result exm xkuar pun lg so aku just bg die yg sem 5 punye. selesai interview. die kata nt die akan kol. Alhamdulillah pada hari result exam keluar.. n result pun x mengecewakan tbe2 dapat kol aku diterima untuk keje nie. Syukur sangat la kan.. rezeki berpihak pda aku tapi dalam masa yg sama aku serba salah jgk kat akak tu. hmm.. hopefully die akan dapat job yg much better. so 28hb aku g wat mdical checkup. 3hb jun start keje. 

1st day...
bismillahirrahmanirrahim.. Ya Allah... what should i do.. untuk org yg sgt sukar nak buat pilihan nak2 dalam pemilihan baju so malam tu puas la aku dok pk nak pakai bju ape. Aku pulak punye la ngek sbb aku boleh pk yg aku dtg pg tu pegi dkt HR department then die bg t-shirt so aku tukar n terus p kat laundry untuk trainning. hahahahaha.. therefore aku decide just pakai t-shrt n cardigan je. sbb aku tau yg t-shrt die akan bagi tu lgn pendek. PADAHAL hakikat sebenar..aku dtg pg tu pegi dkt HR .. fuhh ramai rupenye yg masuk keje hari nie. aku igt aku je. hihih. then kitorg disuruh utk msuk ke bilik meeting dan disitulah bermulanye sesi pengenalan mngenai company + ade la ice breaking sikit sesama staff baru. so xde la janggal sgt nak mula keje. selesai sesi 1st.. sesi ke-2 kitorg melawat kawasan. dari 9th floor to the basement sebelum dihantar ke department masing2. :) Dalam pukul 12 cmtu aku masuk kat department aku iaitu Laundry.. Dengan segala hormatnyee... aku pun dibawa oleh En. Hj Naser untuk bertemu dgn En. Samsudin (kira bos la kat laundry tu) So lps jmpe die dgn penerangan + aku soal die jawab .. aku pun ditrain menggunakan mesin jahit... hohohoh..

inilah mesin jahitnye... :)

yang nie pulak sbg "salam perkenalan" dari mesin jahit tu (tercucuk jarum)
1st day da makan "cik" ye.. aishh.. tau la aku xpandai gune ko.haha. ok.. lpas da ditrain tu aku rasa ok laa.. boleh la kot aku menjahit.. haha.  bila dah pukul 5 pm aku pun balik.. balik tu mandi solat sume terus tidur.. 1st day yg aku rasa "Ya Allah... patahhhh dah tulang2 aku" :'( mmg terasa kepenatannye.. tu baru intro. huhhh. tu je la story aku mengenai 1st day mula keje. :D

# Antara kejadian yg berlaku sepanjang seminggu bekerja

*2nd day .. pengotor punye org yg buat coz die meludah kat tong sampah yg dkt dgn aku n suddenly skoci (xtau la betul x name die.. ummi yg ckp. aku pgl die koci then ummi kate "igt kuih koci" hahah) jatuh kt dlm tong smpah tu dan bila aku amek terasa mcm dah basah skoci tu .. byangkan mcm mana reaksi aku .. eeeeuwwwww!!!!!! geliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii..... terus lari gi cuci tangan.

*Day 4 .. masuk je keje.. seperti biasa mula kerja tbe2 jarum kat mesin tu ptahhh dan terpelanting ke arah aku kena dekat keninggg.. nasib baik xmasuk dalam mata. 

* Day 6 .. aku start rasa bosan yang xdapat dibendung lagi.. aku call ummi n bgtau yg aku bosaaaaannnn.. rsaa mcm nak nangis nak jerit sumee ade... Argggggghhh!  ummi kate "jangann bosan....ko baru start kje nt kalau da bosan macam mana dgn hari2 yg akan dtg.."  aku pun.. "emm ok la mi... :( "

# Learn to love your job so that u will enjoy doing it.. I try! Insha Allah :)

No comments:

Post a Comment